Visie van het VSO

Je ziet hier de cirkels van onze visie. Eén voor de leerlingen en één voor de leraren. Dit is de essentie van de opbrengst die is ontstaan in een uitgebreid visietraject met het hele schoolteam.

In de animatie die ik over het visietraject heb gemaakt is goed terug te zien hoe we tot de drie pijlers zijn gekomen. Dat je na al die moeite uitkomt bij nagenoeg dezelfde drie pijlers die Stevens en Biesta in hun werk noemen, is niet erg. Sterker nog, aangezien wij allemaal hebben ervaren hoe de pijlers tot stand zijn gekomen, heeft het juist iets moois dat onze visie ondersteund wordt door de onderwijswetenschappelijke hoek.

Ik ben bijzonder tevreden over het visietraject dat we hebben doorlopen. Alhoewel er altijd dingen beter hadden gekund, is er een stevig fundament gelegd waarbij de personeelsleden echt zijn gehoord en waar iedereen achter staat. Dit geldt dus zeker ook voor mijzelf. De personen voor wie dit niet gold, hebben zelf de keuze gemaakt om ergens anders te gaan werken. Een dapper besluit dat voor iedereen het beste was.

De visie hangt als 5 x 5 meterdoek in de personeelsruimte aan het plafond. Het biedt houvast om het gesprek met elkaar aan te gaan over de visie en hoe wij handelen naar deze drie pijlers.

Om het visiedocument te bekijken, klik je op de afbeelding hieronder.

Voorpagina Visiedocument

Karaktervol

Eigenaarschap


In deze leeruitkomsten heb ik laten zien dat ik op bepaalde gebieden veel initiatief neem en in een sociale context vaak een meer afwachtende houding aanneem. Ik ervaar sterk dat ik eigenaarschap heb over steeds meer zaken. Het mogelijk maken van mijn ontwikkeling is dan ook iets waarvan ik vind dat het mij goed afgaat op de fronten waar ik het belangrijk vind om verder in door te groeien. Een proces dat nog lang niet klaar is en waar ik veel voldoening uithaal.

Talentvol

Ontwikkeling


Mijn kwaliteiten kende ik voor een groot deel al wel en sinds ik werk op De Ark zijn dat er nog meer geworden, waarvan ICT de meest prominent zichtbare is. De zin die bij deze pijler staat in de visiecirkel doorleef ik enorm, omdat de manier waarop ik anderen verder help ook een talent is. In het stuk over mijn purpose in het onderwijs en in het leven, vat ik dit samen door mijn moeder te citeren. Zij omschrijft mijn diepste motivatie als:

"mensen tot hun recht laten komen"

Respectvol

Relatie


Op het gebied van relatie zie ik voor mij nog een uitdaging. Niet omdat ik niet respectvol zou zijn naar anderen, maar omdat het contact aangaan en écht samenwerken niet vanzelfsprekend is voor mij. Ik werk het liefst alleen, maar ondanks die voorkeur, heb ik ervaren wat de meerwaarde van veel diversiteit in een team kan zijn. Samen werken aan een inspirerende leer- en leefomgeving is dan ook het belangrijkste ontwikkelpunt dat ik meeneem naar de toekomst.

Ik heb deze leeruitkomsten met veel plezier én met veel moeite gemaakt.

In een poging om mijn proces tot zijn recht te laten komen,

ben ik mij ervan bewust dat het vrij veel is geworden.

Laat me vooral weten wat je ervan vond,

ook als je niet alles hebt bekeken.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Joeri