Als negenjarig jongetje in groep 5 wist ik al dat ik later meester wilde worden. Na de middelbare school ging ik naar de PABO en sinds 2012 werk ik in het onderwijs. Eerst op verschillende basisscholen en in die eerste jaren dat ik voor de klas stond was ik vooral bezig met het leren van het vak. Mijn aanpak was vooral gebaseerd op intuïtie en er was nog weinig ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Dat was ook niet erg, het is immers best een ingewikkeld vak om in de vingers te krijgen. Ik heb het absoluut naar mijn zin gehad in het primair onderwijs en heb er ontzettend veel geleerd, maar er speelde met enige regelmaat de gedachte op dat ik wellicht toch niet zo voor dit vak gemaakt was als ik aanvankelijk dacht. Mijn jongensdroom dreigde op een teleurstelling uit te draaien, tot ik de beste keuze in mijn loopbaan maakte.
In 2018 maakte ik de overstap naar het voortgezet speciaal onderwijs. Het type onderwijs kende ik nauwelijks voordat ik begon op ZMLK De Ark, maar ondanks dat ik nog steeds genoeg te leren heb, was de klik er eigenlijk al vanaf het begin. Ik verkeerde ook nog eens in de luxe positie dat ik de hele eerste maand mocht meelopen in de groepen van mijn nieuwe collega's om een goed beeld te vormen van de school. Een uitzonderlijk genereus gebaar dat ik zeer waardeerde en wat er ook direct voor zorgde dat ik zeer betrokken was bij de school.
Het duurde niet lang voordat ICT in mijn normjaartaak zat, simpelweg omdat ik meer affiniteit met technologie heb dan mijn collega's. Al snel merkte ik dat de uren na schooltijd niet genoeg waren om mijn ideeën uit te kunnen voeren en daar was men het mee eens, dus kon ik één dag per week volledig besteden aan het ontwikkelen van ICT-beleid, het digitaliseren van processen waar dat allang had moeten gebeuren en het opzetten van een automatiseringsplan.
Voor die tijd had ik natuurlijk al wel met Office-producten als Word en PowerPoint gewerkt, maar nog niet met Microsoft 365, dat toen nog Office 365 heette. Op mijn ICT-dagen ben ik gaan onderzoeken of mijn ideeën en die van anderen in de school in Microsoft 365 gerealiseerd zouden kunnen worden. Langzaam maar zeker ging er een wereld voor me open en viel ik van de ene verbazing in de andere, omdat werkelijk alles wat ik voor ogen had mogelijk bleek te zijn en eigenlijk nog veel meer waar ik nog niet van had durven dromen.
Praktisch onderwijs, gericht op het ontwikkelen van de werknemerscompetenties, waarbij cognitieve doelen in de praktijk behaald worden, zodat onze leerling flexibel en adaptief de schooldeur uitwandelen op hun achttiende verjaardag en goed zijn voorbereid op de toekomst. De transitie van onze school is een langdurig proces, maar je kunt er inmiddels niet meer omheen dat we een fundamenteel andere vorm van onderwijs bieden, waar wij met het schoolteam achter staan.
Om het transitieproces op technologisch gebied te faciliteren heb ik mij doorontwikkeld tot een expert op het gebied van Microsoft 365, waardoor ik binnen Stichting Klasse kon beginnen om de rol van globaal beheerder te vervullen en vanaf augustus 2020 start ik als bovenschools ICT'er. In die hoedanigheid kan ik mijn kennis, vaardigheden en visie op het gebruik van Microsoft 365 in het onderwijs delen om daarmee alle scholen in onze stichting verder te helpen, passend bij de visie van de betreffende scholen en die van Stichting Klasse.
Een logische vervolgstap is mijn aanmelding als MIEE: Microsoft Innovative Educator Expert. In het filmpje dat ik heb gemaakt voor mijn nominatie, heb ik zo beknopt mogelijk laten zien waar ik mee bezig ben en vandaag heb ik te horen gekregen dat ik ben toegelaten. Daar ben ik heel blij mee, want het voelt als waardering voor het werk dat ik de afgelopen tijd heb verzet en het ligt mooi in het verlengde van mijn plannen voor het schooljaar 2020 - 2021.
Het belooft een mooi jaar te gaan worden!