Voor ICT'ers in het onderwijs

Zoals je hebt kunnen zien op de pagina Over mij, heb ik me aangemeld voor het MIE Expertprogramma van Microsoft. Ik heb het filmpje dat je hieronder ziet opgestuurd en in augustus kreeg ik te horen dat ik ben toegelaten. Kort gezegd houdt dit in dat ik nu deel uitmaak van een netwerk van mensen uit het onderwijs die een bovengemiddelde interesse hebben in de producten van Microsoft. 

Doordat ik de apps van Microsoft 365 goed heb leren kennen, ben ik achter een heleboel functies gekomen die een rol kunnen spelen bij het bevorderen van de zelfredzaamheid van leerlingen. Dit geldt in het speciaal onderwijs, maar eigenlijk overal. Het inclusiviteitsprincipe gaat er immers om dat iedereen er baat bij kan hebben en dat het toegankelijk is voor iedereen. Microsoft stelt dat het de mogelijkheden voor inclusiever onderwijs wil creëren en dat iedere leerling en leerkracht zelf kan bepalen wat je wel en niet gebruikt. Alles dat hiervoor ontwikkeld is en nog altijd wordt, is dan ook door iedereen gratis te gebruiken.


Om deze mogelijkheden toe te passen, moet er aan twee voorwaarden worden voldaan die vrij logisch zijn:

- Je moet weten dat het bestaat

- Je moet weten hoe je het gebruikt


De motivatie voor mijn aanmelding als MIEE komt voornamelijk voort uit het gevoel dat ik in de gelegenheid ben om een actieve rol te vervullen om deze twee voorwaarden meer aan het voetlicht te brengen bij collega's in het onderwijs, bij leerlingen en hun ouders en mogelijk ook daarbuiten. Een voorbeeld hiervan heb je al kunnen zien op de pagina over mijn posts op SharePoint, waar ik een deel van de
ICT-nieuwsbrief voor De Ark wijd aan het inzetten en ontdekken van tools om inclusiviteit te bevorderen en is natuurlijk terug te lezen in mijn bijdragen op LinkedIn.

Onder deze kopjes staat extra informatie over

the why, the how and the what van mijn deelname aan het MIE Expertprogramma.

  • MIE Expertprogramma

    Na mijn toelating tot het programma, klonken de reacties van de mensen om mij heen ongeveer zo: 

    Leuk! / Goed gedaan! / Wat cool! / Lekker bezig!

    Maar... wat kun je er eigenlijk mee?


    Even voor de goede orde, dat vind ik ook logisch. De afkorting MIEE zegt niemand iets, mij zei het een half jaar geleden ook niets. Waar de afkorting voor staat, kom je ook niet veel verder mee. 

        Goed, het is dus dat netwerk van mensen uit het onderwijs (dat is essentieel, want er zijn best veel netwerken van mensen die met Microsoft 365 werken). Eenmaal in dat netwerk kom je in een gezamenlijke Teams-omgeving met alle andere MIEE's en paar mensen van Microsoft Nederland en je ontvangt de badge die bovenaan de pagina staat via een officiële certificeringswebsite. 


    Het doel vanuit Microsoft lijkt me helder, want het is een commercieel bedrijf. Een community opbouwen is goede klantenbinding en de MIEE's helpen de mensen die zij kennen bij de juiste inzet van Microsoftproducten, waar zij anders een heel blik customer success managers voor moeten opentrekken én betalen. Als MIE Expert word je nooit betaald door Microsoft, want als je dat wilt, moet je gewoon bij ze solliciteren. Dat vind ik niet zo gek en dit weet je ook van tevoren. Microsoft zorgt wel goed voor de MIE Experts, in die zin dat je allerlei gratis software tot je beschikking krijgt en er een enorme hoeveelheid kant en klare presentaties, poster, flyers, e-mails en dat soort zaken beschikbaar zijn, waarmee je je collega's op weg kunt helpen in het gebruik van de Office-apps. 

  • Waarom deelnemen?

    De voornaamste reden voor de meeste MIEE's om deel te nemen, is simpelweg om meer te weten te komen over de producten en om toegang te krijgen tot de resources die Microsoft beschikbaar stelt, zodat ze hun collega's beter kunnen helpen. 


    Mijn interesse in Microsoft is begonnen, omdat we toevallig een Office-licentie hadden vanuit de stichting. Twee jaar geleden kende ik, net als de meeste anderen, alleen Outlook, Word, PowerPoint en ik wist dat Excel bestond, maar dat gebruikte ik nooit en bijvoorbeeld SharePoint had ik toen nog nooit van gehoord.

  • ICT is nieuw voor mij

    Men wil het nooit geloven, maar ik heb helemaal geen noemenswaardige ervaring op technologisch gebied. Ik ben wel opgegroeid met een computer, maar dat was voor spelletjes en om te chatten. 

    Door ermee op te groeien, heb ik als voordeel ten opzichte van mijn oudere collega's dat ik een stuk sneller kan typen, maar veel belangrijker is deze klassieker: 

    Ik ben niet bang om dingen uit te proberen


    Ik had altijd drie oplossingsstrategieën voor problemen en daar loste ik 95% van alle computerperikelen mee op. Inmiddels heb ik wel honderd strategieën, maar gebruik ik nog steeds twee van de originele drie strategieën* het vaakst van allemaal. 


    Geen computervrees en oprechte nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de apps waar de stichting toch al voor betaalde, resulteerden in een zoektocht naar mogelijkheden om de bureaucratie die inherent is aan het speciaal onderwijs te lijf te gaan. Deze kruistocht tegen een administratief monster dat in de loop der tijd steeds grilliger vormen heeft aangenomen, is nog altijd gaande en heeft ervoor gezorgd dat ik alle relevante Office-apps heel goed heb leren kennen. Ik had dan wel geen noemenswaardige ervaring, maar zoals je in mijn LU 4.1 hebt kunnen lezen, kan ik mij enorm goed focussen op dingen die ik interessant vind. Dat is goed terug te zien in de overdreven lange lijst met e-learningcursussen die ik heb gevolgd over verschillende Office-apps. 

    _____________________________________


    Die strategieën zijn:

    • Ctrl + Z = Ongedaan maken
    • Ctrl + Shift + Esc = Taakbeheer, om programma's af te sluiten (vroeger gebruikte je hier Ctrl + Alt + Delete voor) 
    • Opnieuw opstarten is nu niet meer nodig, maar hielp vroeger heel goed.
  • Mission statement

    Het miljardenbedrijf is dusdanig groot dat het niet moeilijk is om dingen te vinden over hun acties waar ik het niet mee eens zou kunnen zijn. Dat is niet te voorkomen en daar zit ik niet mee. Het gaat om het grotere geheel en wat ik als MIEE nu van dichterbij meekrijg, is dat het bedrijf en al haar werknemers bewust bezig zijn met het creëren van een betere wereld voor iedereen en daar een heldere visie op hebben. 


    Met de komst van de huidige CEO is de visie en missie van Microsoft veel sterker gericht op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en dit willen ze dan ook graag uitstralen. Ondanks dat dit natuurlijk óók goede PR is, wordt Microsoft door veel vooraanstaande, onafhankelijke organisaties gezien als een voorloper en inspirator voor andere (grote) bedrijven op het gebied van bijv. milieuvervuiling. Ze stellen grote doelen en investeren veel om daar op korte termijn alvast mee te beginnen, maar investeren nog veel meer in technologie die nog ontwikkeld moet worden, om voor de langere termijn verbeterde middelen te ontwikkelen om in te zetten voor hetzelfde doeleinde. Hoe dat ook uit zal gaan pakken in de komende jaren, het getuigt wat mij betreft van visie en lef. De eerste stappen die zijn gezet, kun je echt geen kleine stappen meer noemen. De toon is gezet.


    Optioneel leesvoer over de 'bold goals' die zij hebben gesteld voor zichzelf: Microsoft will be carbon negative by 2030.


    Hieronder kun je het hele mission statement lezen. Hierover wil ik alleen nog opmerken dat hoe meer ik mij verdiep in zowel de producten van Microsoft, als in het bedrijf zelf, ik eigenlijk alleen maar meer overtuigd raak van het feit dat zij heel veel moeite doen om hun visie levend te houden onder álle werknemers. En dat zijn er nogal wat...


    Mission Statement Microsoft

    Microsoft is a technology company whose mission is to empower every person and every organization on the planet to achieve more. We strive to create local opportunity, growth, and impact in every country around the world. Our strategy is to build best-in-class platforms and productivity services for an intelligent cloud and an intelligent edge infused with artificial intelligence (“AI”). 


    The way individuals and organizations use and interact with technology continues to evolve. A person’s experience with technology increasingly spans a multitude of devices and becomes more natural and multi-sensory with voice, ink, and gaze interactions. We believe a new technology paradigm is emerging that manifests itself through an intelligent cloud and an intelligent edge where computing is more distributed, AI drives insights and acts on the user’s behalf, and user experiences span devices with a user’s available data and information. We continue to transform our business to lead this new era of digital transformation and enable our customers and partners to thrive in this evolving world.

Fragment uit een gesprek met mijn moeder waarin het stukje ICT is nieuw voor me duidelijk naar voren komt.

Terwijl ik volop bezig was me te verdiepen in Office 365, vond er een zinvolle samenloop van gebeurtenissen plaats, waarbij iets anders dan de waarschijnlijkheid van het toeval in het geding leek te zijn*. Ik was al bezig me te verdiepen in wat ze bij Microsoft Inclusive Classroom noemen, toen iemand van Edutrainers mailde of de demo-omgeving beviel die ik twee maanden daarvoor had aangevraagd. Dat beviel wel, dus ik reageerde, maar doordat ik bezig was met Inclusive Classroom, schreef ik daar ook iets over in die mail, waarop zij mij terugmailde of ik mij niet aan moest melden als MIEE. In diezelfde week vertelde Bart dat hij ene Afke kende bij Microsoft, omdat zij daarvoor bij Stichting Klasse had gewerkt. Dit bleek de contactpersoon te zijn wiens volledige baan het was om iedereen die met Microsoftproducten werkt in het onderwijs te verbinden aan de juiste personen. Maar... Afke was óók de tutor was geweest van mijn eerstejaars PABO-klas en zij zelf in het tweede jaar zat. Aangezien zij bevriend raakte met vriendinnen van mijn vrouw, hebben we elkaar toen nog best regelmatig gesproken, maar na de PABO uiteraard niet meer.

    Ik had een vraag over Inclusive Classroom en besloot haar te benaderen op LinkedIn, omdat zij daar de aangewezen persoon voor was en natuurlijk omdat we elkaar al kenden, al had er best een tijd tussen gezeten. Het contact verliep direct als vanouds, een tikje studentikoos, maar nu met een gedeelde interesse op professioneel gebied. Zij had immers ook de PABO gedaan, was leerkracht geweest en had zich in die rol verdiept in Office 365. Blijkbaar was het idee achter Inclusive Classroom nog niet zo bekend, want volgens haar was ik de eerste die hiermee kwam vanuit het veld. Ze wist het ook al, omdat Edutrainers al over mij had verteld (niet cool volgens de AVG, maar dat vond ik niet erg).

   De aanmelding om MIEE te worden was dan ook een plichtpleging, omdat Afke mij er zelf voor heeft gevraagd en zij ook één van de drie mensen is die beoordeeld of iemand 'geschikt' is. Desalniettemin, heb ik zeker mijn best gedaan om een filmpje te maken waarin alles terugkomt waar ik mij mee bezighoudt, waardoor het een ode aan mijn leerproces is geworden.

In september bleek dat ik zichtbaar genoeg had gemaakt waar ik mij voor inzette op De Ark en binnen Stichting Klasse, want ik kreeg deze vraag van Afke:

Uiteraard heb ik gevraagd waar het over zou gaan en dat bleek Inclusive Classroom te zijn. Ik zie regelmatig berichten van andere MIEE's langskomen op LinkedIn waarin ze aankondigen een workshop te geven over hun expertise (Minecraft4Education, Teams, Flipgrid, etc.) en ik was bij deze tot ambassadeur van inclusiviteit gebombardeerd.

De workshop van 11 november moet natuurlijk nog plaatsvinden, maar in de tussentijd is er voor de week erna ook al een workshop over hetzelfde onderwerp gepland, maar dan meer gericht op leerkrachten. Om een beetje te oefenen met dit soort workshops, heb ik op 1 oktober een verhaal van 20 minuten verteld over Immersive Reader tijdens een van de workshoprondes van de online bijeenkomst voor MIEE's. Ik kreeg achteraf te horen dat men inspiratie had opgedaan en dat mijn manier van spreken prettig was.

     De ambitie om MIEE te worden is vooralsnog een succes, juist omdat ik dicht bij mijn waarden ben gebleven. Ik vertel nog steeds het verhaal dat ik belangrijk vind, alleen bereik ik er nu veel meer mensen mee.

   Als ik spreek over mijn waarden, vind ik de op mij gerichte spotlight nog steeds ongemakkelijk. Het ongemak gaat nu echter gepaard met voldoening en af en toe zelfs gepaste trots. En als ik lees hoe ik word aangekondigd in de uitnodiging voor 11 november, realiseer ik me dat er veel is veranderd.

  • Ambitie
  • * Het fenomeen synchroniciteit mocht niet ontbreken in mijn stuk. Ik weet even niet zeker meer of ik het heb vermeld op een van de eerdere pagina's, maar het voelt al geruime tijd alsof er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats vallen, zeker op het gebied van ICT. Daar komt nog eens bij, dat in ons 3TO-team we unaniem vonden dat synchroniciteit een prachtig begrip is, dat bijna symbool staat voor de hele opleiding: een beetje zweverig, maar met een degelijke onderbouwing en herkenbaar in de praktijk.

    Jung, C. G. (1989). Synchroniciteit. Rotterdam: Uitgeverij Lemniscaat.

    Hiernaast vind je de opname van de gehele presentatie van 1 oktober. Ik zou hem zeker niet helemaal gaan bekijken, want het duurt 20 minuten, maar als je een beetje vlug door het filmpje heen klikt, krijg je al snel een beeld van de manier waarop ik dit doe. Volgens intimi is deze stijl van presenteren niet te oefenen en een goede vriend van me omschreef het als volgt:

    "Dit is gewoon zo Joeri as it gets"

    "Energy flows

    where the

    attention goes"

    In het videogesprek met Bart over mijn ontwikkeling wordt het hele MIEE-gebeuren niet expliciet benoemd, maar hij is volledig op de hoogte van wat ik op dit gebied doe en voor mij is het helder dat hij het (onder andere) over deze ontwikkeling heeft.

    In het tweede filmpje zet hij een helder beeld neer van de positieve invloed die mijn digitale extraversie heeft op mijn zichtbaarheid in het algemeen, omdat het gevoed wordt vanuit een sterke innerlijke drijfveer.

    Share by: