"Wat maakt een team een creatief team?"
Deze vraag stond centraal op de tweedaagse in januari 2019, die wederom in Ugchelen plaatsvond. Wij hebben naar eigen inzicht een groep samengesteld met veel diversiteit. Onze groep is dat goed gelukt, vonden wij. Dat vonden we niet voor niets, want ondanks dat we elkaar inmiddels al redelijk kende, botsten de verschillende karakters behoorlijk en waren we hard aan het flatlinen voor en tijdens 'het avontuur' dat we samen beleefden, als je naar de kroeg op en neer gaan een avontuur wilt noemen.
Tijdens dit moeizame groepsproces kregen wij ook theorie over groepsdynamiek aangeboden, onder andere aan de hand van ieders eigen 'bus met ikken' die we als voorbereiding hadden meegekregen. Die van mij is hieronder te vinden. Ik heb deze manier van leren alleen in Engelse termen langs horen komen als een combinatie van just-in-time* en hands-on learning, waarbij je precies datgene leert op het moment dat het nodig is en het vervolgens direct kunt toepassen. Dit hielp mij om het proces inzichtelijk te krijgen en maakte het uitzoomen om de situatie in zijn geheel te bekijken eenvoudiger.
De eveneens aangeboden theorie van de 'elegante actie' (zie aantekening hieronder) heb ik tijdens de doorbraak ervaren. Tot ieders verbazing had onze groep ook daadwerkelijk een doorbraak en ik speelde hierbij een centrale rol die mij op het lijf was geschreven en waarbij mijn ikken mooi tot uiting kwamen. We maakten aan het begin van de middag een wandeling in stilte, waarbij we de opdracht meekrijgen om op te letten op dat wat je op dat moment waarnam. Ik schreef het op en de zinnen namen de vorm van een gedicht aan. Nu is het toevallig zo dat ik altijd al een voorliefde heb voor vrije rijmschema's, omdat ik rijm een prettig kader vind, maar niet vast wil zitten aan een eindklank. Een vrij schema is het zeker geworden...
Dit gedicht nam ik na afloop mee naar mijn groep. Men was enthousiast, alleen de laatste strofe ging vooral over hoe ik er persoonlijk over dacht. Die hebben we gezamenlijk aangepast, waarbij iedereen in de groep heeft bijgedragen en we tegen alle verwachtingen in ineens als een uitstekend op elkaar ingespeeld team te werk gingen. Binnen een kwartier stond de laatste strofe en schreef ik de laatste zinnen op, waarna gelijk het presenteren aan de groep van onze doorbraak zou volgen. Ik heb het gedicht, dat door de laatste strofe van de hele groep, was geworden aan de andere aanwezigen voorgelezen -
met een beetje kippenvel en een pokerface.
Brugman, K., Budde, J., Collewijn, B. (2010). Ik ken mijn ikken. Zaltbommel: Uitgeverij Thema
Het gezamenlijke gedicht
De laatste strofe zoals ik hem voor mijzelf had opgeschreven
Voetnoot
* Het was deze manier van just-in-time werken, die mij aan het denken heeft gezet. Iets leren op het moment dat je het precies nodig hebt, deed mij denken aan alle manieren waarop ik mensen digitale vaardigheden heb zien aanbieden aan onderwijspersoneel en hoe bijzonder weinig effectief dat over het algemeen was. Op het publieke gedeelte van deze website vind je onder het kopje Professionalisering dan ook een stukje over chatbots. Met name chatbot TOM vond ik interessant, omdat deze software zich in je Microsoft-365-omgeving nestelt en begint met het verzamelen van data over hoe iemand te werk gaat. Aan de hand van de snelheid, de handelingen, de hoeveelheid dat er geklikt wordt en de eventuele vragen die een medewerker stelt aan de chatbot wordt er een anoniem profiel opgesteld. Dit is voor niemand inzichtelijk, maar de oordeelloze chatbot weet na verloop van tijd op welke momenten een medewerker tips kan gebruiken om handiger te werken en waar die tips over zouden moeten gaan. Daarbij komt het alleen in het scherm als er een plek is waar het niets afdekt en geeft het de gebruiker dan een handige tip gegeven en worden er verdiepende video's (optioneel) van max. 1 minuut aangeboden om meer te weten te komen over deze functies.
Het klinkt wellicht als een indringer in je systeem waar niemand op zit te wachten, maar ik heb hier een pilot mee opgezet (vooralsnog voor alleen administratief medewerkers) en ze zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast. Er worden uren per medewerker per week bespaard die voorheen aan onnodige handelingen werden besteed. Oftewel, er worden uren bespaard die het onderwijs ten goede kunnen komen. En dit is echt pas het allereerste begin...