5.1 Professionele ontwikkeling

Zichtbaarheid


Begin

door Joeri Blomberg 20 december 2024
Microsoft 365 snel onder de knie krijgen? Met deze quick guides van Miss Aird gaan jij én je leerlingen direct aan de slag met tools voor in de klas.
door Joeri Blomberg 27 oktober 2022
Een overzicht van de tools van Microsoft die beschikbaar zijn om te gebruiken in het speciaal onderwijs. Kijk wat er voor jouw situatie tussen zit!

De video hieronder pas bekijken als je ernaartoe wordt gestuurd.

Dus niet als je helemaal naar beneden hebt zitten scrollen ;)

5.1 Professionele ontwikkeling

Zichtbaarheid

Vervolg

Het verzoek over mijn plek in de formatie werd toegekend, wat ertoe leidde dat ik op dinsdag en donderdag niet meer voor de klas stond. Dit was een enorme opluchting, omdat het inhield dat ik niet meer twee dagen achter elkaar voor de klas zou staan. Al snel bleek dat de hoop die ik had gevestigd op de verandering in omstandigheden de belofte volledig waarmaakte. Door de dag 'rust' tussen de dagen als leerkracht in te bouwen, werd voor de klas staan geen last meer. In mijn blogpost Loopbaan in het onderwijs schrijf ik dat mijn jongensdroom om meester te worden bijna uiteen lijkt te spatten, tot ik de stap naar het VSO maakte, maar tijdens het schrijven van dit stuk realiseer ik me dat dit pas een jaar écht het geval is. Ik heb dat geschreven, omdat het op het VSO wel gelijk een stuk beter ging dan in het primair onderwijs. Daar kwam nog eens bij dat ik na een half jaar al begon met 3TO en hoe intensief dat soms ook kan zijn, is dat niet vergelijkbaar met alles dat er op je af komt, als je voor de klas staat. In een gesprek met mijn moeder, benoemt ze dit ook.

Wat dat betreft beschrijft Neeltje heel treffend een belangrijke ontwikkeling die heeft plaatsgevonden. Ze heeft het over de klassensituatie met overal 'prikkels waar ik iets mee moet'. Het paradoxale is dat ik dit precies zo ervaar als zij zegt en dat ook echt heel vermoeiend is, maar dat het mij óók enorm veel voldoening geeft om interactie met een groep leerlingen te hebben en me te bewegen in de groepsdynamiek, zoals ik dat met volwassen vrijwel nooit doe en het daarom niet zou willen missen. Het is vergelijkbaar met de twee kanten van mijzelf die ik in het interview met Sander Dankelman (LU 4.1, blz. 13) beschrijf. Hiernaast begint het filmpje met dat stuk in het interview (3:35) en als je luistert tot 4:58, dan zeg ik daar dat ik dat niet 24/7 kan. Logisch, want zo'n turboleraar is niemand, maar in mijn geval is het dus zo dat ik echt een dagje moet 'opladen'.

Neeltje heeft mij het afgelopen jaar nauwelijks gesproken. In ieder geval veel minder dan voorheen, aangezien ze zich volledig op het SO heeft gericht. Dat nou juist zij, die nota bene aangeeft dat ze het lastig vindt om mij te 'lezen', degene is die het contrast benoemd tussen mij als leerkracht die niet goed uit de verf komt en de manier waarop ik functioneer in mijn eigen bubbel, vind ik opvallend scherp van haar. Een groot gedeelte van het vervolg zal gaan over de 'andere Joeri' waar zij het over heeft. Want als er iemand is die het afgelopen schooljaar zichtbaarder dan ooit tevoren is geworden, dan is het die 'andere' Joeri.


De verwachtingen zijn inmiddels hoog gespannen omtrent deze persoon, maar laten we niet vergeten dat het hier niet werkelijk gaat om een andere Joeri. De extraverte kant van mij die in mijn eigen bubbel het best tot zijn recht komt, staat nauw in contact met alle andere kanten van mij en heeft dezelfde waarden en purpose. Echter, dat mijn digitaal extraverte kant op een compleet andere manier het contact aangaat met de buitenwereld, dat zal ik zeker niet ontkennen...